Даний проект базується на оригінальній кроссплатформеної бібліотеки візуальних компонентів Lazarus Component Library (LCL).
Багатоплатформовий програмне забезпечення – програмне забезпечення, що працює більш ніж на одній апаратній платформі і/або операційної системи.
Free Pascal – це компілятор мов Pascal та Object Pascal, що працює під Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD, і іншими ОС.
Таким чином, розроблені програми можуть функціонувати практично під будь-якою операційною системою.
Все, що ви бачите на екрані під час роботи різних додатків, всі елементи (кнопки, бігунки, меню тощо) можна реалізувати в Lazarus.
В Lazarus використовується технологія візуального програмування. Користувач для створення графічного інтерфейсу програми використовує готові компоненти, піктограми яких знаходяться на панелі компонентів. Після того як він поміщає компонент на формі, програмний код для нього генерується автоматично. Вручну залишається запрограмувати тільки ті дії, які буде виконувати цю програму.
Процес створення програми можна розділити на наступні етапи:
1. Створення проекту. В результаті на екрані з'явиться порожня форма
(вікно майбутнього додатки).2. Створення графічного інтерфейсу проекту – розташування елементів, завдання розмірів, зміна властивостей;
3. Написання програмного коду, який визначить, що буде робити ваша програма.
4. Налагодження програми.
Щоб познайомиться з основними інструментами середовища розробки, запустимо середовище програмування.
Для цього виконайте команду:
Пуск => Всі програми => Lazarus => Lazarus.
При цьому запускається оболонка створення додатків, звана інтегрованою середовищем розробки IDE (Integrated Development Environment). На екрані з'явитися набір вікон.
Опис
властивостей об'єкта form1
Свойство
|
Описание
|
Name
|
Имя формы. В программе имя формы используется для управления формой и
доступа к компонентам формы.
|
Caption
|
Текст заголовка окна.
|
Top
|
Расстояние от верхней границы формы до верхней границы экрана.
|
Left
|
Расстояние от левой границы формы до левой границы экрана.
|
Width, Height
|
Ширина, высота формы.
|
Icon
|
Значок в заголовке диалогового окна, обозначающий кнопку вывода
системного меню.
|
Color
|
Цвет фона.
|
Font
|
Шрифт. Шрифт, используемый по «умолчанию» для компонентов,
находящимися на поверхности формы.
|
Canvas
|
Поверхность, на которую можно вывести графику.
|
Опис властивостей об'єкта Tladel
Свойство
|
Описание
|
Name
|
Имя компонента. Используется в программе для доступа к компоненту и
его свойствам.
|
Caption
|
Отображаемый в поле надписи текст.
|
Left
|
Расстояние от левой границы поля вывода до левой границы формы.
|
Top
|
Расстояние от верхней границы поля вывода до верхней границы формы.
|
Width,Height
|
Ширина, высота поля вывода.
|
AutoSize
|
Признак того, что размер поля определяется его содержимым.
|
WordWrap
|
Признак того, что слова, которые не помещаются в текущей строке,
автоматически переносятся на следующую строку (значение свойстваAutoSize должно
быть False).
|
Alignment
|
Задает способ выравнивания текста внутри поля:taLeftJustify -выровнивание
по левому краю;taCenter – выравнивание по центру;taRightJustify
– Выравнивание по правому краю
|
Font
|
Параметры шрифта, используемые для отображения текста: Font.Name
–вид шрифта;Font.Size – размер шрифта;Font.Color – цвет
шрифта.
|
ParentFont
|
Признак наследования компонентом характеристик шрифта формы, на
которой находиться компонент. Если значение свойства равно True,
то текст выводиться шрифтом, установленным для формы.
|
Color
|
Цвет фона области вывода текста.
|
Transparent
|
Управляет отображением фона области вывода текста. Значение Trueделает
область вывода текста прозрачной, (область не закрашивается цветом, заданным
свойством Color).
|
Опис властивостей об'єкта TButton
Свойство
|
Описание
|
Name
|
Имя компонента. Используется в программе для доступа к компоненту и
его свойствам.
|
Caption
|
Текст на кнопке.
|
Left
|
Расстояние от левой границы кнопки до левой границы формы.
|
Top
|
Расстояние от верхней границы кнопки до верхней границы формы.
|
Width, Height
|
Ширина, высота кнопки.
|
Enabled
|
Признак доступности кнопки.
True -кнопка доступна False – кнопка недоступна. Например, в результате щелчка на кнопке событие Click не возникает. |
Visible
|
Позволяет скрыть текст.
False – текст видим. True – текст невидим. |
Hint
|
Контекстная подсказка – текст, который появляется рядом с указателем
мыши при наведении указателя (для того чтобы текст появился, надо чтобы
значение свойства ShowHint было True).
|
ShowHint
|
Разрешает (True) или запрещает (False) отображение
подсказки при наведении указателя на кнопку.
|
опис властивостей об'єкта TEdit
Integer
|
Цілий
|
-32768 .. 32767
|
Real
|
Дійсний
|
2.9е-39…1.7е+38
|
String
|
Рядковий
|
Текстові значення
|
Boolean
|
Логічний
|
True,
false
|
Оголошення змінних
Змінні бувають глобальні і локальні.
Глобальна змінна може бути використана у
будь-якому блоці(частині)програми. Але вона повинна бути оголошена у модуліimplementation.
Локальна змінна оголошується в тому блоці
програми в якому буде використана.
В Lazarus кожна змінна перед використанням повинна бути описана (оголошено). При оголошенні змінної задається її ім'я і тип.
В оперативній пам'яті виділяється місце для зберігання змінної.
Для опису змінних використовується службове слово var.
Загальний вигляд оператора:
Var ім'я_змінної: тип_змінної;
Цілочисельні типи даних можуть займати в пам'ятікомп'ютера
один, два, чотири або 8 байт.
Тип
|
Діапазон
|
Размір (байт)
|
Shortint
|
-128 .. 127
|
1
|
Integer
|
-32768 .. 32767
|
4
|
Longint
|
-2147483648 .. 2147483647
|
4
|
Byte
|
0 .. 255
|
1
|
Word
|
0 .. 65535
|
2
|
Дійсне число може займати від 4 до 10 байтів.
математичні оператори та функції
Функції перетворення типів даних